Wat is er mis met kinderlijke onschuld?

Het werk van Abner Preis is eigenlijk zo toegankelijk dat je er en beetje huiverig van wordt. Zijn sprookjeswereld oogt vooral aandoenlijk. Zijn karakters kinderlijk onschuldig. In het Rotterdamse MAMA toont hij momenteel ‘The Adventures of The Great Abnerio: an interactive story experience based on friendship, fantasy, magic and – most importantly – storytelling’.


Abner Preis (1975, geboren in Philadelphia, tegenwoordig woonachtig in Rotterdam) ziet zichzelf als een storyteller van het hoogste kaliber. De verhalen die hij vertelt aan de hand van video, tekeningen en installaties gaan direct terug naar de essentie, naar daar waar het allemaal mee begon. Of in ieder geval, daar waar -naar eigen zeggen- de kunst ooit mee begon: bij entertainment, en de participatie.

Zijn solotentoonstelling in MAMA dwaalt op geen enkele manier af van dit principe. Dit keer draait het allemaal om het personage The Great Abnerio en zijn reizen over de wereld. Als alter ego van Abner zelf -ze hebben zelfs hetzelfde snorretje- doet hij verhaal van zijn avonturen als superhero in een wereld waar geen kwaad bestaat. Als toeschouwer wordt je uitgenodigd ook een snor op te plakken en je schoenen uit te doen. Anders kun je de wondere wereld van Abnerio onmogelijk betreden. Een wereld die bestaat uit muurtekeningen, sculpturen en een boot gevuld met knuffelberen in alle soorten en maten. Verder is in een klein bioscoopzaaltje een video te zien waarin Abnerio zijn imponerende goocheltrucs laat zien. In een grote draaimolen kunnen de bezoekers plaatsnemen en naar de heldenverhalen van Abnerio luisteren.

Verhalen die voornamelijk draaien om karakters als Donkey Dan, een jongen die zich niet geaccepteerd voelt door zijn vrienden omdat hij een enorme piemel heeft die hij zijn donkey noemt. Dan is een outsider, tot hij tijdens een vakantie in Afrika met zijn familie de Donkey stam ontdekt. Dan wordt uiteindelijk in hun groep opgenomen. Eind goed, al goed. De verhalen van Preis hebben immers over het algemeen een happy ending. In zijn wereld bestaat geen pijn of verdriet. Of ten minste: voor ieder probleem is altijd een oplossing voor handen. Laten we het daar op houden. Normaal gesproken draaien de verhalen om een centraal karakter. Dit keer gebruikt Preis elementen uit zijn vorige verhalen en zijn al deze karakters de bijfiguren geworden. Voor het eerst draait het dit keer allemaal om Abnerio zelf. Doordat hij veel heeft gereisd weet ie heel veel en heeft hij inmiddels overal een oplossing voor. Dat is een beetje de strekking van het verhaal.

Preis -inmiddels wereldberoemd in Rotterdam- vertelt absurde verhalen over goed en kwaad, waarbij het kwaad het uiteindelijk altijd moet ontgelden. In principe kun je deze tentoonstelling net zo goed met een kind bekijken, want die zal er evenveel informatie uithalen. En dan kom je natuurlijk bij de hamvraag: moet kunst per definitie verder gaan dan dat? Preis houdt de zaken graag simpel en neemt zichzelf niet al te serieus. En daar is in principe natuurlijk helemaal niks mis mee. Zeker niet als je deze opvatting tegenover de soms oh zo zwaarmoedige kunstwereld plaatst.

The Great Abnerio maakt van 1 maart t/m 6 maart een tour door Nederland waarin hij zijn avonturen zal delen met het Nederlandse publiek. The Great Abnerio komt o.a. naar Schunck* (Heerlen), W139 (Amsterdam) en MU (Eindhoven). Op uitnodiging van het Internationaal Filmfestival Rotterdam neemt Abner Preis een film op over het rondreizende circus van The Great Abnerio. Deze film gaat 5 februari in première op het IFFR.

 

Deze recensie is onlangs verschenen in <H>ART.

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>